Sorry voor de spam!

Het juiste gereedschap maakt het verschil

Gebruik jij een vork voor je soep, of een hark om een gat te graven? Natuurlijk kun je een mes als schroevendraaier gebruiken of een steen als hamer. Maar gaat het niet gewoon sneller en gemakkelijker met een lepel, schop, schroevendraaier of hamer?

Binnen je bedrijf is het niet anders. Je gebruikt geen vrachtwagen om een brief te bezorgen, of een typemachine om diezelfde brief te schrijven. Hoogstwaarschijnlijk stuur je een e-mail. Je kiest gewoon voor de meest efficiënte methode om iets voor elkaar te krijgen toch!!

Gebruik jij het juiste gereedschap

Hier wil ik graag een vraagteken bij zetten. Productie en administratie zijn vaak goed geoliede machines, maar op marketing en verkoop wordt vaak maar wat aangerommeld. Komt dit voort uit onwetendheid? Die het weet mag het mij zeggen, want ik heb er geen passend antwoord op. Ik kom heel vaak nog situaties tegen waarin ze met losse Excel sheets werken voor de klanten en prospects, of dat het op kladjes wordt bijgehouden wanneer iemand moet worden teruggebeld. Of ze werken met een losse nieuwsbrief en website software voor hun brochures en mailings. Geen enkel probleem als je maar niet te groot bent en goed van elkaar weet wat er speelt.

Onderzoek heeft uitgewezen dat het MKB een productiviteitsverlies heeft van maar liefst 25%, omdat men werkt met systemen die niet goed op elkaar zijn afgestemd. Daarnaast wordt 49% van de offertes nooit nagebeld. Of marketing- en verkoopacties sowieso iets opleveren weten we niet, omdat we het niet kunnen meten. Laat staan dat we kunnen volgen wat onze prospect al allemaal heeft bekeken op onze website en social media.

Als we dan weten dat een potentiele koper al 7-10 keer iets heeft nagekeken of opgezocht voordat hij contact opneemt, is het mij goud waard om dit te kunnen volgen. Ik wil dolgraag weten wie mij volgt, mijn website bezoekt, blogs leest en dus geïnteresseerd is in wat ik doe, en wat jij of zij voor een probleem hebben waar ik ze eventueel bij kan helpen.

Bij mij is ook niet geschilderd

Nu ben ik dus net de schilder waar het huis ook nog niet is geschilderd. Ik gebruik voor Out of your Box niet de eerste de beste software om de mailings te versturen. Maar… ik kan niet simpel achterhalen wie welke blog leest en wie er bepaalde pagina’s op onze website heeft bezocht. Technisch geen enkel probleem, alleen ik gebruik niet het juiste gereedschap.

2323330_0Sorry voor de spam

Vandaar sorry voor de spam. Want ik kan niet zien wie er geïnteresseerd is in het evenement van 22 september of wie expert wil worden. Terwijl ik natuurlijk het liefste de mensen die al eens gekeken hebben, maar zich nog niet hebben ingeschreven, een herinnering zou willen sturen. Voor hen is het namelijk geen spam! Spam is het alleen als je mail krijgt over zaken die je niet interesseren.

Zeker tegenwoordig is het van groot belang dat je klanten en prospects persoonlijk benaderd met zaken die ze interesseren. Maar ook daar heb je dus het juiste gereedschap voor nodig. En helaas is er niet iets als een bahco die overal op past. Jij doet op je eigen unieke manier zaken en kiest het gereedschap wat het beste bij jou manier van werken past.

5 stappen

Om nu tot je eigen keuze te komen hoef je jezelf maar 5 vragen te stellen:
– Waar verdien ik mijn geld mee?
– Hoe doe ik dat nu?
– Kan dit makkelijker/beter/slimmer of goedkoper?
– Waar wil ik heen?
– Wat heb ik dan nog nodig?

Als je hier antwoord op hebt, dan heb je aardig je eisen en wensen in kaart gebracht waar je “gereedschap” aan moet voldoen.

Natuurlijk zijn we dit voor Out of your Box ook aan het doen zodat we je nog persoonlijker kunnen benaderen en je minder hoeven te spammen. Ik zal je op de hoogte houden van onze vorderingen.

0
  Gerelateerd:
  • No related posts found.