Je automatische marketing machine

Hoe bouw je een automatische marketing machine?

Stel je voor dat je iedere dag als je wakker word een mail maakt, op verzenden drukt en dat de opdrachten vervolgens gewoon binnenrollen. Een fabeltje? Voor de helft.

Klanten kopen alleen als ze er klaar voor zijn en als je ze op het goede moment de juiste aanbieding doet. Maar wanneer weet je of je op tijd bij je klanten bent? Dat is automatisch te regelen, waardoor je niet eens op hoeft te staan om de mails te versturen. Hoe je dat weer doet? Door eenmalig een reeks op te stellen en die automatisch op de juiste momenten te laten versturen. Hier heb je geen mega mailinglijst voor nodig, alleen een strak plan.

Laat mij het je in het kort uitleggen.

Elke mail die we versturen heeft één van de onderstaande doelen:

  • vertel ze wie je bent;
  • verleid ze tot een aankoop;
  • laat klanten meer kopen;
  • zoek uit of er nog iets is wat ze willen;

Elke stap volgt op de vorige, als ze die niet hebben genomen heeft het geen nut om de volgende stap te zetten. Dus je e-mail marketing moet er op gericht zijn om ze de volgende stap te laten zetten. Dit wil dus niet zeggen dat je niet meer dan 5 mailtjes moet versturen, maar je blijft mailtjes uit stap 1 versturen tot ze goed weten wie je bent en ze willen kopen. Dan krijgen ze de mail uit stap 2. En zo meer. Laat me je dit wat verder uitleggen aan de hand van wat voorbeelden.

Stap 1: Vertel ze wie je bent

Een prospect heeft zich ingeschreven op je opt-in pagina. Nu ontvangt hij jouw informatie uit stap 1 waarin je:

  • hem vertelt wie je bent;
  • waar je voor staat;
  • wat je anders maakt;
  • wat hij van je kan verwachten;
  • hoe vaak;
  • wat je van hem verwacht of wat hij moet doen.

Je kunt dit proberen in één mail, maar beter is het om dit in een serie van 3 of 5 mails te doen. Helemaal super als hij ook nog ergens op moet klikken, omdat je dan een dubbele opt-in hebt. Bijvoorbeeld om je weggever te downloaden o.i.d.

Deze mailserie krijgt je potentiële klant maar 1 keer, hierna kent hij je immers.

Stap 2: Verleid ze tot aankoop

In deze stap gaan we de prospect verleiden tot een aankoop, bijvoorbeeld naar aanleiding van het downloaden van je weggever. De bedoeling hier is om ze te verleiden tot een kleine aankoop, iets voor een laag bedrag waar ze zich geen buil aan kunnen vallen, maar wat wel waarde heeft. Ze hebben je immers net leren kennen en zijn nog niet bereid tot een grote aankoop.

Je kunt hier bijvoorbeeld een serie mails voor gebruiken die inspelen op behoeftes, voordelen, logica of angst. Als ze hier op je aanbod ingaan zijn ze klant geworden en zal een volgende verkoop eenvoudiger worden. Tenminste als je hebt geleverd wat je hebt beloofd!

Stap 3: Verkoop ze meer

In stap 3 gaan we ze pas verleiden tot de aankoop van je daadwerkelijke product. Ze kennen je nu, je hebt ze overtuigd dat je ook levert wat je beloofd, dus nu kun je ze je eigenlijke aanbod doen.

Je kunt ze weer verleiden in een serie van mails of in één keer, afhankelijk van je product of dienst. Dit blijf je doen tot ze uiteindelijk reageren. Natuurlijk niet door iedere dag tot in de lengte van dagen een mail te sturen, maar door te doseren. Officieel is dit zelfs geen spam meer, omdat hij namelijk een klant van je is en klanten mag je altijd mailen. Of dat slim is is vers twee!

Stap 4: Wat willen ze nog meer

In deze stap gaan we de huidige klanten segmenteren. Heel eenvoudig door mails te sturen waarin ze kunnen klikken op onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn. Hierdoor kun je of via de mail of op je webpagina’s meten wie waarin is geïnteresseerd en ze in de rij (stap 2) plaatsen voor dat product of dienst. Enzovoorts, enzovoorts.

Als je dit goed doet heb je een eindeloze kring waarin je klanten blijven zitten en blijven kopen. Natuurlijk uitgaande van het feit dat je beloftes nakomt, iets aanbied wat ze willen, enzovoorts.

Stap 5: Hoe zit het dan met heractiveren

Wat doe je nu als je klanten niet meer reageren op je mails? Als je antwoord hierop “niets” is, dan heb je iets gemist uit voorgaande uitleg. Als je waarde blijft geven zullen ze blijven reageren en ergens in stap 2-4 blijven zitten. Heb je er toch ‘adressen’ tussen zitten die niet meer reageren dan moet je er wel iets mee doen. Behalve vervuiling van je lijst, doen ze ook je mailreputatie geen goed.

Voor de klanten die al een tijdje niet meer gereageerd hebben kun je een aparte serie mails opzetten om ze terug te winnen. Cadeautjes, acties, of gewoon vragen of ze zich willen uitschrijven als ze niet meer geïnteresseerd zijn. Hier zijn een hele reeks technieken voor. Wat je namelijk wilt is ze terug hebben in stap 2 voor een van je producten.

Waar beginnen we nu

Leg je producten naast elkaar, kijk wat je in welke stap in zou kunnen zetten om je producten aan te bieden en hoe je de prospect kan verleiden tot aankoop. Dan maak je de serie mails die je wilt versturen en vervolgens zet je die in je mailprogramma of autoresponder. Zodra nu iemand binnenkomt zit hij gevangen in je automatische web en hoef je alleen nog maar je product of dienst te leveren als iemand er om vraagt.

Conclusie

Belangrijk is dat je het doel van elke mail begrijpt. Wil je ze vertellen wie je bent, status opbouwen, verleiden tot aankoop of heractiveren. Al zou je maar 1 stap uitvoeren op je lijst, dan gaat je effectiviteit van je e-mail marketing al omhoog.

Als je alle stappen toepast en op elkaar aansluit dan heb je een automatische marketing machine en zullen de opdrachten binnen blijven rollen. Leuker kan ik het niet voor je maken, wel makkelijker!

Vind je dit wel leuk, maar weet je niet waar je moet beginnen, ik help je graag vrijblijvend op weg.  Kijk maar eens op onze site

0
  Gerelateerd:
  • No related posts found.