
Nederlanders staan erom bekend dat ze zuinig zijn. Deze bedenkelijke reputatie wordt in het buitenland verwoord met: ‘Kijken, kijken, maar niet kopen’. Daaraan moet ik vaak denken als klanten of potentiële opdrachtgevers me vragen: ‘Henry, welk CRM-pakket moet ik gebruiken’. Met een bijzinnetje zeggen ze er dan bij: ‘Maar, het mag niets kosten’. Op zich is dat geen probleem. Er zijn voldoende gratis CRM-pakketten of aanverwante pakketten verkrijgbaar. Alleen kun je je afvragen op zo’n gratis pakket het maatpak is dat jouw organisatie nodig heeft.
Geen halfslachtige keuzes
Al ruim 25 jaar run ik mijn eigen bedrijf. In die periode koos ik vaak een oplossing die net of helemaal niet aan mijn verwachtingen of bedrijfsdoelstellingen voldeed. Pappen en nathouden kost veel tijd en energie. Met aanmodderen kwam ik tot de conclusie dat zo’n halfslachtige keuze niet handig is. Ingrijpende gebeurtenissen werken als een katalysator. Ze schudden je wakker en zetten je met beide benen op de grond. Zo stond enkele jaren geleden mijn privéleven volledig op z’n kop. Door een scheiding werd plotseling alles anders. Ik moest één van mijn bedrijven van de hand doen. En bij het andere bedrijf moest ik afscheid nemen van de helft van mijn personeel.
Sneller, beter en efficiënter werken
Het valt niet mee om met een halve bezetting hetzelfde aantal klanten te bedienen. Het was geen optie om in mijn dienstverlening te snijden. Klanten schakelen me niet voor niets in, dacht ik. En ik moet koste wat kost voorkomen dat ze weglopen. En voor nieuwe medewerkers had ik geen geld. Kortom: ik moest met minder personeel sneller, beter en efficiënter werken om mijn klanten aan boord te houden. Automatiseren was het toverwoord. Maar hoe?
Gedegen onderzoek naar CRM-pakketten
Ik kon het me niet veroorloven om te blijven aanmodderen. Ik schrapte het zinnetje ‘kijken, kijken, niet kopen’ uit mijn eigen vocabulaire. Ik wist dat ik één kans had om de juiste keuze te maken in automatisering. Een foute beslissing zou desastreuze gevolgen hebben. Ik startte met een gedegen onderzoek. Die stap sloeg ik in het verleden vaak over. Ik moest even slikken toen ik de benodigde investering zwart op wit zag staan. Het kostte me € 150,- in de maand. Normaal gesproken is dat geen bedrag waar je van achterover valt. Als je geen cent te makken hebt, is het een forse hap uit je maandelijkse, besteedbare inkomen. Daar tegenover staat: € 150,- in de maand is aanzienlijk goedkoper dan een medewerker op de loonlijst zetten.
Rendement investering
De keuze voor maatwerk in een CRM-pakket was één van de moeilijkste beslissingen die ik ooit genomen heb. Nu zeg ik volmondig: het is de beste stap die ik in mijn zakelijke leven gezet heb. Graag zet ik op een rij wat het me heeft opgeleverd:
- Grotere tevredenheid: klanten zien precies wat we doen of gedaan hebben
- Betere registratie: afspraken worden niet vergeten en facturen gaan op tijd de deur uit
- Efficiëntere werkwijze: we zien in één oogopslag hoe we onze beschikbare tijd besteden
- Stijging productiviteit: we maken in dezelfde tijd meer declarabele uren
Maak de juiste keuze
De aangeschafte software heeft me veel opgeleverd: met 50% van het aantal mensen konden we dezelfde hoeveelheid werk verzetten: goedkoper en met een beter resultaat onder de streep. Mijn eigen ervaring helpt me om de vraag van (potentiële) klanten over CRM-pakketten te beantwoorden. Goedkoop is duurkoop als je de verkeerde keuzes maakt. Software moet bij je passen en je vooruit helpen. En de gemaakte investering moet meer opleveren dan je per maand uitgeeft.
Jouw bevindingen?
Uiteraard ben ik heel benieuwd maar jouw motieven om voor een bepaald CRM-pakket te kiezen. Heb je goede ervaringen met het pakket dat je gekozen hebt? Gebruik je alle functionaliteiten? Kun je er goed mee uit de voeten? Geeft het een impuls aan effectiviteit en productiviteit? Schroom niet om je ervaringen te delen met de lezers van Out of Your Box.
ShareMRT