(Digitale) Marketing Strategie

Voor Annemarie en Maarten

Speciaal voor jullie dit stuk over marketing. Nu zul je je afvragen waarom niet voor mij? Of wie zijn Annemarie en Maarten. Het stuk is voor iedereen, maar ik heb het geschreven met Annemarie en Maarten in mijn achterhoofd.

Annemarie en Maarten bestaan ook helemaal niet, dit zijn 2 Avatars van MKB1, maar hierover zo meteen meer.

Wat is de rol van (digitale) marketing

Marketing is alles wat iemand van je weet voordat hij klant is, en daarna om hem een betere klant te maken. Het is dus eigenlijk een vreemde begeleiden op zijn reis naar klant en uiteindelijk ambassadeur zijn.

Let op, het gaat hierbij om de klant en niet om je product!

De harde waarheid:

  • Omdat JIJ weet dat je een grandioos product of dienst hebt
  • Omdat JIJ weet dat jou prospects niet zonder kunnen
  • Wil niet zeggen dat Zij weten dat ze niet zonder kunnen
  • Laat staan dat Zij het van Jou willen (Ten minste nog niet ;-))

Je zult ze dus moeten vertellen:

  • Dat ze een probleem hebben
  • Dat er een oplossing voor is
  • En dat ze die bij jou kunnen krijgen

Heel veel marketing is gericht op het tegen vreemden roepen van “Hé ik heb iets voor je, kopen?” Of zoals bovenstaande foto laat zien tijdens de eerste afspraak al vragen om namen voor de kinderen te gaan verzinnen.

Veel makkelijker is om het pad van normale menselijke relaties te volgen, kennis maken (introductie mail), keer koffie drinken (eens iets proberen, gratis of laag bedrag), wat nader kennismaken (introductie aanbod) en uiteindelijk trouwen (kopen product).

Om dit te kunnen doen moet je wel weten wat het pad is wat je wil bewandelen. Hiervoor moet je jezelf 3 vragen stellen:

  • Wie help je
  • Hoe help je ze
  • Hoe bereik je ze

Wie

Ik begin met de eerste vraag. Beschrijf zo duidelijk mogelijk je klant, met name als je gebruik wil maken van digitale marketing is het van groot belang dat je een duidelijke klant voor ogen hebt. Dit mogen er natuurlijk ook meerdere zijn als je iets anders hebt voor mannen als voor vrouwen, of verschillende leeftijdsgroepen etc. Dit heet een Avatar, en die ga je straks gebruiken om je boodschap op te stellen.

Denk bij het maken van een Avatar bijvoorbeeld aan:

  • Demografische gegevens zoals:
    • Leeftijd
    • Geslacht
    • Inkomen
    • Regio
  • Hobby’s en interesses
    • Zijn er overeenkomsten in sporten of hobby’s tussen je klanten
    • Zijn er gezamenlijke interesse gebieden
    • Lezen ze dezelfde bladen
    • Gaan ze naar dezelfde clubs of netwerken
  • Gemoedstoestand
    • Zijn ze overwegend positief ingesteld, of zwaar op de hand
    • Wat maakt ze blij
    • Introvert of extrovert
    • Reageren ze emotioneel of logisch
  • Wat zijn de grootste problemen die ze hebben
    • Financiële problemen
    • Relationele problemen
    • Moeite om werk te kunnen doen
    • Kleren passen niet

Probeer een zo duidelijk mogelijk beeld te scheppen van je (toekomstige) klant. Geef hem of haar een naam, en beeld je in dat je voor hem aan het schrijven bent als je iets maakt.

Annemarie en Maarten

Nu begrijp je hoogstwaarschijnlijk ook mijn kop voor Annemarie en Maarten. Annemarie en Maarten zijn 2 hardwerkende ZZPérs, in de leeftijdscategorie tussen de 30 en 50 (Maarten is wat ouder dan Annemarie) die werken in de persoonlijke ontwikkeling of (zakelijke) dienstverlening en wisselend succes hebben in het vergaren van een inkomen. Maar ze zijn allebei heel betrokken bij hun klanten en willen hier het beste voor doen, alleen hebben ze af en toe moeite om hier de juiste bedragen voor te vragen.

Zij zijn heel leergierig, en willen graag het beste uit zichzelf halen. Zij lezen veel over ondernemen, en hoe je daar beter in kan worden. Ze gaan naar diverse netwerk clubs en volgen training en cursussen, zowel op het vlak van persoonlijke ontwikkeling als ondernemerschap.

Over het algemeen zij ze goed geluimd en positief ingesteld. Maar soms ook wel geïrriteerd of gefrustreerd als er iets niet lukt en ze niet weten waarom. Ze zijn wel zo extrovert dat er dan over gepraat kan worden en staan ook open voor nieuwe ideeën.

Risico

Natuurlijk is het een risico om je klant in te delen in een hokje, maar als we de enquêtes moeten geloven heb ik in het bovenstaande 75% van onze volgers beschreven en zou de rest zich in ieder geval in een groot gedeelte moeten herkennen.

Waarom dan toch indelen?

Als je gebruik gaat maken van digitale marketing of kanalen, dan zit je niet meer recht tegenover een prospect of klant, dan praat je tegen een computer. Maar je zal toch moeten weten wat iemand drijft, hoe je hem kan bereiken en hoe je hem aan moet spreken.

Graag zou ik van jullie in het commentaar veld horen of ik het een beetje goed heb, of de plank volslagen mis heb geslagen 😉

Volgende keer gaan we het hebben over vraag 2, hoe je ze helpt

Veel plezier met het maken van je avatars.

0
  Gerelateerd: